vsechny mosty vychází z ocelového nosníku výšky 600 mm + 1400 mm zábradlí
kamera o ohniskové vzdálenosti 27.2 mm mírně zkresluje
varianta f=6.31m je nejnižší možná kvůli povodni, přesto by mohla mít problém s bezbariérovým přístupem. varianta f=9m je nejspíš poslední možná bez nutnosti navrhování schodiště
11. listopadu 2010
beta video zakres - video ceka na schvaleni youtubem, brzy bude funkcni
i sebevytíženější lávka nikdy nebude rušná jako ulice.
aby se zákresech změnil model v život a získal tím na atraktivitě, tak je nutné přidat na něj pár osob ..pravděpodobně více, než na lávku patří.
život se dá zachytit i jinými prostředky, než fotografií, a proto jsem se rozhodl vložit lávku do videa a namapovat na ní primitivního klipartového cyklistu. pokud to bude mít smysl, tak si rád udělám čas a na finálním videu se vyřádím.
aby se zákresech změnil model v život a získal tím na atraktivitě, tak je nutné přidat na něj pár osob ..pravděpodobně více, než na lávku patří.
život se dá zachytit i jinými prostředky, než fotografií, a proto jsem se rozhodl vložit lávku do videa a namapovat na ní primitivního klipartového cyklistu. pokud to bude mít smysl, tak si rád udělám čas a na finálním videu se vyřádím.
bezbariéry, povodně a řez
výtah z norem a vyhlášek týkající se povodní jsem zatím graficky nezpracoval, protože je ještě zmatenější, než výtah z bezbariér.
podle ČSN 73 6201 patří lávky do méně chráněné kategorie a pro posouzení jejich minimální volné výšky (MVV, tedy čáry, pod kterou nesmí v návrhu klesnout mostovka). pro naše účely je dokonce možné brát Q50 (padesátiletou vodu), lépe však Q100. abych řekl pravdu, nejsem si 100% jistý a proto počítám s Q100.
samotná MMV se pak určí (pro lávky = ne pro všechny projekty!) jako Qx+ 0.5 metru. v našem případě je tato hladina o 5 cm nižší, než výška plavebního kanálu pro dolní tok vltavy (525mm nad maximální plavební hladinou).
na obloukové konstrukce existuje zvláštní úprava, že MVV musí být minimálně ve 2/3 rozponu oblouku. dále je zde doporučení, že je vhodné počítat se zatopením maximálně 1/3 vzepětí kce. tomuto doporučení však nemohu vyhovět z (důvodu příliš) plochého oblouku. rozhodl jsem se tedy toto doporučení ignorovat.
na projekt na stavební povolení je zapotrěbí hydrologický model, který připouští mnoho vyjímek.
kritické výšky naleznete v řezu. červená křivka je nejnižší možná výška obloukové konstrukce. pro srovnání jsem v řezu nechal další vzepětí.
ps: často zaměňuji oblouk a parabolu druhého stupně, měl bych proto poznamenat, že tyto křivky jsou u vrcholu téměř totožné.
podle ČSN 73 6201 patří lávky do méně chráněné kategorie a pro posouzení jejich minimální volné výšky (MVV, tedy čáry, pod kterou nesmí v návrhu klesnout mostovka). pro naše účely je dokonce možné brát Q50 (padesátiletou vodu), lépe však Q100. abych řekl pravdu, nejsem si 100% jistý a proto počítám s Q100.
samotná MMV se pak určí (pro lávky = ne pro všechny projekty!) jako Qx+ 0.5 metru. v našem případě je tato hladina o 5 cm nižší, než výška plavebního kanálu pro dolní tok vltavy (525mm nad maximální plavební hladinou).
na obloukové konstrukce existuje zvláštní úprava, že MVV musí být minimálně ve 2/3 rozponu oblouku. dále je zde doporučení, že je vhodné počítat se zatopením maximálně 1/3 vzepětí kce. tomuto doporučení však nemohu vyhovět z (důvodu příliš) plochého oblouku. rozhodl jsem se tedy toto doporučení ignorovat.
na projekt na stavební povolení je zapotrěbí hydrologický model, který připouští mnoho vyjímek.
kritické výšky naleznete v řezu. červená křivka je nejnižší možná výška obloukové konstrukce. pro srovnání jsem v řezu nechal další vzepětí.
ps: často zaměňuji oblouk a parabolu druhého stupně, měl bych proto poznamenat, že tyto křivky jsou u vrcholu téměř totožné.
výtah z bezbariér
ač se to zdá nemožné, tak jsem celé úterý trávil pročítáním norem, abych zjitil co se nás závazně týká, co ne a si můžeme dovolit 'porušit'.
normy se odkazují jedna na druhou, tu a tam je upravují vyhlášky a když už se raduji, že jsem nalezl něco zajímavého, tak se objeví vyhláška č.398/2009, která ruší vše předešlé. naštěstí z ní existují výjimky, které se týkají i nás. rozhoduje o nich příslušný stavební úřad a protože jeho stanovisko neznám, tak se mohu domnívat, že mi je určí vedoucí práce.
myslím, že mám pádný důvod k navýšení maximálního povoleného podélného sklonu pěší komunikace z 8.33% na 9-18% (viz novější posty na blogu) v podobě hrozby zatopení. pokud by stavební úřad rozhodl v můj neprospěch, pak by úloha neměla řešení v podobě pochozí obloukové lávky (bez výtahů).
normy se odkazují jedna na druhou, tu a tam je upravují vyhlášky a když už se raduji, že jsem nalezl něco zajímavého, tak se objeví vyhláška č.398/2009, která ruší vše předešlé. naštěstí z ní existují výjimky, které se týkají i nás. rozhoduje o nich příslušný stavební úřad a protože jeho stanovisko neznám, tak se mohu domnívat, že mi je určí vedoucí práce.
myslím, že mám pádný důvod k navýšení maximálního povoleného podélného sklonu pěší komunikace z 8.33% na 9-18% (viz novější posty na blogu) v podobě hrozby zatopení. pokud by stavební úřad rozhodl v můj neprospěch, pak by úloha neměla řešení v podobě pochozí obloukové lávky (bez výtahů).
srovnání materiálových variant
všechny návrhy jsou modely se vzepětím 10 s délkou 165 metrů. šířka lávek se pohybuje v závislosti na tloušťce zábradlí okolo 4 metrů. (optimální šířka cyklostezky + pásu pro pěší je 3.5 metru)
původní varianta - parabolicky tlačená betonová lávka o výšce průřezu 3-3.5 metru.
+ cena této konstrukce včetně založení je při nákladech 15000kč/m krychlový 7.8 milionu korun.
- zábradlí je na lávku příliš vysoké
most z převážnětlačeného ocelového komůkového profilu rozměrech 0.6x4 metry, při tloušťce plechu od 15-45 mm s nenosným plnostěnným zábradlím. tvar se již neblíží parabole druhého stupně, ale je upraven na statické schéma 'plochého oblouku'. tato varianta byla konzultována s doc. milošem rotterem z fakuty stavební (ale při pohledu na jiné ocelové konstrukce o podobném rozpětí jsem byl trochu udiven, protože se pohybují v řádu metrů -např na 150 m výška profilu 2.5m- tudíž si chci reálnost této varianty ještě ověřit.)
+ profil je 6-7x nižší, než při použití betonu
- ocel není možné zaplavit, takže prvních 20 metrů oblouku vedoucího ze štvanice bude nutné zhotovit z betonu. otázkou je, co na to druhý most (ze štvanice do karlína), kerý tak bude z 1/2 betonový.
při důledném rozkreslení se možná tato délka o něco zkrátí, ale ne nijak výrazně.
varianta 'cyklostezka' inspirace kolem,
stejný komůrkový nosník jako v předchozi verzi, pouze s navařeným trubkovým zábradlím po vzoru výpletu silničního kola.
tato varianta je spíše pro ilustrací mostu osekaného o vše nepotřebné a odrazovým můstkem pro 'design' neplnostěnného zábradlí.
původní varianta - parabolicky tlačená betonová lávka o výšce průřezu 3-3.5 metru.
+ cena této konstrukce včetně založení je při nákladech 15000kč/m krychlový 7.8 milionu korun.
- zábradlí je na lávku příliš vysoké
most z převážnětlačeného ocelového komůkového profilu rozměrech 0.6x4 metry, při tloušťce plechu od 15-45 mm s nenosným plnostěnným zábradlím. tvar se již neblíží parabole druhého stupně, ale je upraven na statické schéma 'plochého oblouku'. tato varianta byla konzultována s doc. milošem rotterem z fakuty stavební (ale při pohledu na jiné ocelové konstrukce o podobném rozpětí jsem byl trochu udiven, protože se pohybují v řádu metrů -např na 150 m výška profilu 2.5m- tudíž si chci reálnost této varianty ještě ověřit.)
+ profil je 6-7x nižší, než při použití betonu
- ocel není možné zaplavit, takže prvních 20 metrů oblouku vedoucího ze štvanice bude nutné zhotovit z betonu. otázkou je, co na to druhý most (ze štvanice do karlína), kerý tak bude z 1/2 betonový.
při důledném rozkreslení se možná tato délka o něco zkrátí, ale ne nijak výrazně.
varianta 'cyklostezka' inspirace kolem,
stejný komůrkový nosník jako v předchozi verzi, pouze s navařeným trubkovým zábradlím po vzoru výpletu silničního kola.
tato varianta je spíše pro ilustrací mostu osekaného o vše nepotřebné a odrazovým můstkem pro 'design' neplnostěnného zábradlí.
10. listopadu 2010
lávka jako obláček

transcluentní betony se prozatím používají především v podobě tvárnic jako interiérový prvek - recepce, pulty, stoly, příčky..
odkazy:
obecně německy
obecně anglicky
čínský odborný článek (eng)
http://xa.yimg.com/kq/groups/2173108/1796073456/name/Plastic+otical+fiber+concrete.pdf
digitální beton
maďarský průsvitný betonhttp://www.litracon.hu/index.php
německý průsvitný beton
http://www.luccon.de/en/material.php
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)