5. listopadu 2010

povodeň říká ne!

snížením vzepětí mostovky dostávám více než 4/5 lávky pod hladinu velké vody požadovanou soutěží z roku 2000.
tato hladina je však ještě dobrý metr nad úrovní tisícileté vody.
je čas otevřít ČSN.

zpátky ke křivkám

za předpokladu obalení ramp parabolickou (a tedy tlačenou) konstrukcí se dostáváme na 3 metrovou hranici. hlavní problémy jsou:

obrovské síly na základ (příliš ploché vzepětí)

a

průměrná výška zábradlí = 1.8 metru
naprostá většina chodců si tedy nevychutná úchvatný výhled na pražský hrad. 
přestože 160 metrová procházka v korytě má také své kouzlo.


s tímto návrhem se však dá do budoucna pracovat!

rampa taky most


lávka rampa má podstatnou nevýhodu. je ..zvláštní.

tvar vzdáleně sleduje parabolickou výslednici vnitřních sil. vizualizace poněkud mate, protože výška této konstrukce se nejspíš bude blížit 4 metrům a bude tedy mocnější, než lávka tvaru magické kuželosečky.






lávka-rampa je asymetrická, protože břeh štvanice leží o 3.8 metru níže, než holešovické nábřeží.

podesty a rampy tvoří modul 6m (3/3 při stoupání 1/8)

osobně jsem prověřil, že jízda na kole po takovém povrchu není nepříjemná.

normy z formy

tato norma/doporučení sice patří pro anglické lávky, ale nechtělo se mi hledat českou verzi. neočekávám, že by byla mírnější. zajímavá je úprava pro parabolické kontrukce - zvyšuje maximální sklon na 10%.

konflikt se zákonem?

398/2009 Sb. o techn. požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb říká:

1.1.2. Komunikace pro chodce smí mít podélný sklon nejvýše v poměru 1:12 (8,33%) a příčný sklon nejvýše v poměru 1:50 (2,0%), u mostních objektů nejvýše v poměru 1:40 (2,5 %).
 
mosty včetně lávek spadají pod komunikace.. odzvonilo parabole?


jak snížit výšku průřezu


vzpěry mohou zabránit vybočení mostního oblouku. největší účinnost mají v prostřední 1/3 lávky. velikost rozestupů vzpěr a jejich a efektivita v poměru se snížením výšky průřezu je na dalším výpočtu.








z pohledu chodce













nově vymezené prostory mezi žebry lákají k využití











žebra jsou generována pomocí pluginu grasshopper, který umožnuje parametrické navrhování. vzdálenosti žeber je možnéve ve vteřině upravit.

statický model

z předběžného výpočtu se určila celková výška profilu mostní konstrukce - 3 metry. uvažovaná délka mostu 165 metrů, převýšení 23 m.








 
nasimulovaná deformace vlastní vahou

-5.3 cm










při nerovnoměrném zatížení se mostovka zvlní v rozsahu do 8 cm

možná vzepětí a síly v podporách

zvolena ..lávka!







24/7/365 pěší spojení holešovic s karlínem zajistí lávka parabolické konstrukce. úsporná, tlačená, betonová.

4. listopadu 2010

pohled z druhé strany

štvanice zdraví holešovice!


prvotní idea

|těžká varianta|
most jako botanická zahrada. rekultivace štvanice v park.



|lehká varianta|
čistý nosník, úsporná parabolická křivka. lávka




|levná varianta|
zdůraznění atmosféry oblasti. přívoz

hello, world!

blog sloužící k průběžnému zveřejňování práce na bakalářském projektu v atelieru petra hájka a jardy hulína.